تعریف برنامه ریزی منابع انسانی
تعریف برنامه ریزی منابع انسانی
*تعریف برنامه ریزی منابع انسانی*

برنامه ریزی منابع انسانی با حروف اختصاری HRP شناخته می شوند. این حروف مختصر شده عبارت Human Resources Planning می باشد. این برنامه ریزی، کمک می کند تا نیازمندی های انسانی تمامی اعضای سازمان مشخص شود و سپس امکان فراهم کردن آن نیازها را ممکن سازد.

در واقع برنامه ریزی منابع انسانی، فرایند تصمیم گیری در مورد این موضوع است که در سازمان چه پست هایی باید پر شوند و این اقدام باید به چه شکلی انجام شود. به این صورت مدیران می توانند مطمئن شوند که به تعداد لازم، کارمندان مورد نیاز در سازمان با مهارت های مشخص و در زمان معین در دسترس قرار دارند.

این برنامه ریزی یک فرایند روش مند به حساب می آید که دارای چارچوب مشخصی است که طبق آن بر اساس اهداف راهبردی، رسالت و منابع مالی موجود در سازمان تصمیم گیری انجام می شود.

برنامه ریزی منابع انسانی یکی از فرایندهای تصمیم گیری سازمانی می باشد.
*برنامه ریزی منابع انسانی یکی از فرایندهای تصمیم گیری سازمانی می باشد*

مزایای برنامه ریزی منابع انسانی

در واقع برنامه ریزی نیروی انسانی، به عنوان اساس دوام و بقای سازمان و مدیریت آن تلقی می گردد. از همین رو نیز از اهمیت روز افزونی برخوردار می گردد. برنامه ریزی از چندین جهت برای سازمان ها مفید است و به باعث دستیابی به منافع بلند مدت می گردد.

اولین مزیت برنامه ریزی برای منابع انسانی این است که تعداد و کیفیت مورد نیاز منابع انسانی را به منظور دستیابی سازمان به اهدافش را پیش بینی می نماید. به این صورت مدیران سازمان ها می توانند برای تضمین موفقیت سازمان گام های ضروری را در زمان های مناسب نسبت به اهداف سازمانی بر دارند. در واقع برنامه ریزی منابع انسانی  به مدیران سازمان ها کمک می نماید تا بتوانند نوع و میزان نیروهای انسانی لازم برای دستیابی به اهداف و برنامه های آینده سازمانی را گزینش نماید و سپس جذب کند.

اما یکی دیگر از مزایای این برنامه ریزی این است که سبب می شود تا مدیران از استخدام عجولانه نیروهای انسانی و نیروهایی که به هیچ تطابقی با نیازهای سازمانی ندارند، صرف نظر کنند. همچنین از ترفیعات بدون ضابطه، آموزش های بدون هدف و نقل و انتقالات بی جا جلوگیری به عمل می آید. همین موضوع باعث می شود تا نظام شایسته سالاری در سازمان تقویت گردد و نظم و انضباط در آن برقرار گردد.

چنانچه برنامه ریزی منابع انسانی در سازمان ها جدی گرفته نشود، آسیب پذیری سازمان در برابر دگرگونی ها و تغییرات آینده افزایش پیدا می کند. امکان دستیابی به اهداف سازمان نیز مختل می گردد.

این برنامه ریزی باعث می شود تا از نیروهای موجود در سازمان استفاده بهینه و مطلوب گردد و سبب تامین نیروهای بالنده برای سازمان می گردد. در واقع این فرایند سبب حفظ استعدادهای درخشان در سازمان می شود. با این وجود که استخدام افراد مستعد در سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما حفظ این افراد که عملکرد بالایی دارند دارای اهمیت بسیار بیشتری است.

برنامه ریزی به سازمان کمک می کند تا بتواند با حداقل هزینه منابع انسانی لازم و مستعد را تامین نماید. همچنین برای هماهنگی منابع انسانی در جهت تحقق اهداف بلند مدت سازمان موثر می باشد.

برنامه ریزی منابع انسانی به شکل موثری فعالیت های منابع انسانی را با اهداف و برنامه های آینده سازمان هماهنگ می نماید. هزینه لازم را نیز به منظور تحقق سایر اهداف مدیریت منابع انسانی فراهم می نماید. برای سازمان و مدیریت سازمان امکان استفاده بهینه منابع انسانی و عقلایی و سودمند را فراهم می نماید.

سبب کاهش هزینه های پرسنلی و استخدامی می گردد و باعث تقویت سیستم های اطلاعاتی مدیران و به خصوص مدیران منابع انسانی می شود.

برنامه ریزی منابع انسانی باعث کاهش هزینه های استخدامی و پرسنلی می شود.b
*برنامه ریزی منابع انسانی باعث کاهش هزینه های استخدامی و پرسنلی می شود*

سازمان ها می توانند به وسیله برنامه های گوناگون، برنامه های مدیریت پرسنلی از قبیل بازنشستگی، ترفیع، آموزش، انتقال و غیره را هماهنگ کنند.

کنار آمدن با تغییرات در سازمان ها یکی دیگر از مزایای این برنامه ها می باشد. در هر سازمانی به وجود آمدن تغییرات امری بدیهی به حساب می آید. به ویژه در زمینه تکنولوژی که تغییرات پی در پی در آن رخ می دهد. منابع انسانی به شکلی برنامه ریزی می شود که کنار آمدن با تغییرات را راحت تر می نماید. طی این برنامه ریزی ها سازمان ها می توانند با نیازهای در حال تغییر نیروی انسانی رو به رو شوند و حتی آنها را پیش بینی نمایند.

یکی از اهداف مهم استارتاپ ها و سازمان ها رشد و پیشرفت می باشد. به همین خاطر متحمل شدن فعالیت های مربوط به توسعه برای این سازمان ها مسئله دور از ذهنی نمی باشد. برنامه ریزی منابع انسانی اجرای این برنامه های توسعه را تسهیل می نماید.

یک طرح HR یا برنامه ریزی مناسب و موفق، کمک می نماید تا مدیران بتوانند از قابلیت ایفای نقش موثر کارکنان خود در سازمان اطمینان حاصل نمایند.

اهداف برنامه ریزی منابع انسانی

برنامه ریزی منابع انسانی دارای اهداف متعددی میباشد. در واقع اهداف سازمانی در کانون توجه راهکارهای منابع انسانی قرار گرفته اند. به صورتی که در برنامه ای که برای منابع انسانی تدوین می گردد، هدف اصلی و اساسی تحقق بخشیدن به اهداف سازمانی است. اهداف برنامه ریزی منابع انسانی شامل موارد زیر می گردند.

هدف از برنامه ریزی منابع انسانی، تجزیه و تحلیل تقاضای نیروی انسانی می باشد.
*هدف از برنامه ریزی منابع انسانی، تجزیه و تحلیل تقاضای نیروی انسانی می باشد*
  • اولین هدف از برنامه ریزی برای واحد منابع انسانی تجزیه و تحلیل نمودن تقاضای نیروی انسانی در زمان حال و آینده می باشد.
  • هدف بعدی، اطمینان حاصل نمودن از این است که واحدها برای دستیابی و مورد استفاده قرار دادن نیروی کار در آینده برنامه مناسب و لازم را در اختیار خود دارند.
  • هدف بعدی کاهش دادن میزان ترک خدمت کارمندان سازمان و حفظ آنها در سازمان می باشد.
  • برنامه ریزی منابع انسانی، شرایطی را فراهم می نماید که به وسیله آن سازمان ها بتوانند به سرعت اطلاعات صحیحی در مورد نیروی کار به دست آورند.
  • از دیگر اهداف این فرایند می توان به انتخاب افراد در سازمان با بهترین کیفیت و بالاترین میزان استعداد، اشاره نمود.
  • این برنامه ریزی به مدیران سازمان ها کمک می کنند تا در مورد زمینه منابع انسانی و تخصیص آنها بتواند تصمیم گیری های درست و به موقعی انجام دهد.
  • هدف بعدی از برنامه ریزی، به دست آوردن سیستم انتخابی و استخدامی کارآمد، سریع و اثربخش می باشد.
برنامه ریزی منابع انسانی باعث به دست آوردن سیستم انتخابی و استخدامی کارآمد می گردد
*برنامه ریزی منابع انسانی باعث به دست آوردن سیستم انتخابی و استخدامی کارآمد می گردد*

منابع:

https://content.wisestep.com/benefits-human-resource-planning/

https://www.asuresoftware.com/blog/what-is-hr-forecasting#:~:text=HR%20forecasting%20is%20the%20process,Basic%20forecasting%20techniques%20include%3A&text=Quantitative%20assessments%2C%20using%20mathematical%20calculations,employees%20are%20needed%20and%20when.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *