کوچینگ توسعه شخصی چیست؟

کوچینگ توسعه شخصی چیست؟

کوچینگ توسعه شخصی به نوعی یک فرایند یادگیری به حساب می آید. عموما این اصطلاح را برای زمینه های مختلف کسب و کار، زندگی و ارتباطات به کار می برند. به این صورت این واژه را از دیگر انواع کوچینگ مثل کوچینگ ورزشی مجزا می سازند. گرچه کوچینگ فردی و ورزشی از یک ریشه منشاء گرفته اند. کوچینگ از واژه کوچ گرفته شده است و معنی مربی می دهد. این کلمه بیشتر در اصطلاحات ورزشی کاربرد دارد، یعنی زمانی که یک ورزشکار حرفه ای مربی ای دارد که از تخصص خود برای راهنمایی آن ورزشکار استفاده می کند و تا هنگامی که او قهرمان می شود، در کنار او حضور دارد. مشابه همین موضوع در کوچینگ توسعه شخصی نیز اتفاق می افتد. در کوچینگ به صورت مستقیم به افراد نمی گویند که چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند. بلکه کوچینگ فرایندی می باشد به وسیله آن می توان بر اساس نیازهای فرد موقعیت و محیط های مختلفی را ارائه نمود.

کوچینگ توسعه شخصی به افراد کمک می کند تا رشد و پیشرفت نمایند.

کوچینگ توسعه شخصی به افراد کمک می کند تا رشد و پیشرفت نمایند.

در کوچینگ باور بر این مبنا است که خود افراد می توانند بهترین مسیر را تشخیص دهند و آن را برای خود انتخاب نمایند و کوچ تنها نقش یک تسهیلگر را بر عهده دارد. به این صورت کوچینگ به صورت مستقیم به افراد آموزش نمی دهد و طی جلساتی به فرد کمک می کند تا در مورد خود شناخت پیدا کند.

 کوچ فردی برای آموزش دادن از روش های مختلفی استفاده می کند. ممکن است این روش ها شامل پرس و جو، بازخورد، درخواست و بحث کردن شوند. کوچ این روش ها را به کار می بندد تا فردی را که تصمیم دارد به توسعه فردی دست پیدا کند به اهداف خود برساند. او برای شما جایگاهی به وجود می آورد که توسط آن می تواند مراحل پیشرفت شما را در نظر داشته باشد و مطابق با آن اقداماتی عملی ارائه نماید.

در واقع کوچ به شما کمک می کند تا یک برنامه مناسب برای توسعه فردی خود تنظیم نمایید. برنامه ای که به بهترین صورت نیازهای شما را برطرف می نماید. او مانند یک آینه انسانی در برابر شما عمل می نماید و این کار را با اشتراک گذاری چشم اندازهای بیرونی بدون اینکه جانبداری در مورد شما داشته باشد، انجام می دهد. امکان دارد کوچ فردی یک دیدگاه خاص را به شما بیاموزد و مهارت های خاصی را برای دستیابی به اهدافتان در اختیار شما قرار دهد. او در پایان هر مرحله از شما می خواهد که به منظور دستیابی به اهداف و نقاط مهم برنامه جشن بگیرید.

کوچینگ فقط در مورد یک زمینه خاص و یک روش انجام نمی شود. بلکه می تواند در برگیرنده موقعیت های متفاوت و مختلفی باشد. همچنین امکان دارد کوچینگ از لحاظ درجات رسمی بودن و ساختار با یکدیگر متفاوت باشند. مثلا می تواند دارای ساختاری کاملا رسمی، سنگین و جدی باشد یا ساختاری بسیار آزاد و غیر رسمی داشته باشد یا کلا ترکیبی از هر دو این ساختارها باشد. عموما کوچینگ فردی توسط کوچ ها و مربی های حرفه ای صورت می پذیرد.

کوچینگ توسعه فردی تفاوت های بسیار زیادی با مشاوران و درمانگران دارند. پس نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. امکان دارد که این دو روش در کنار هم قرار گیرند، اما قطعا تفاوت های کاملا مشخصی با هم دارند که باعث می شود نتوان هیچ یک را به عنوان جایگزین دیگری استفاده نمود. کوچینگ فردی محدودیت هایی که شما دارید را تشخیص می دهد و بعد احتمال دارد شما را به باقی خدماتی که مورد نیاز هستند ارجاع دهد.

نحوه کوچینگ توسعه شخصی

کوچینگ فردی به شما کمک می کند تا توانایی های بالقوه خود را  بالفعل کنید و آنها را به بالاترین درجه بهره وری برسانید. این موضوع سبب می شود تا تغییرات مثبتی در شما رخ دهد. کوچینگ یک روش است که در آن ارتباط میان مربی یا همان کوچ و شما بر پایه اعتماد شکل می گیرد. این ارتباط بر این اساس است که شما تمامی پاسخ ها را نهادینه دارید و کوچ تنها به شما کمک می کند تا به پاسخ های خود دسترسی پیدا کنید. او از روش های معتبری به منظور تغییر استفاده می نماید و به همین وسیله شما می توانید نیازهای خود را ارزیابی نمایید. انگیزه های خود را بازشناسی کنید و مهارت ها و صلاحیت هایی که در نظر دارید را گسترش دهید.

کوچینگ توسعه شخصی به شما کمک می کند تا توانایی های بالقوه خود را بالفعل نمایید.

کوچینگ توسعه شخصی به شما کمک می کند تا توانایی های بالقوه خود را بالفعل نمایید.

کوچ ها در مسیر پیشرفت و کوچینگ به شما کمک می کنند تا اهداف خود را به صورت واضح شناسایی نمایید و بعد به آنها دسترسی پیدا کنید. او از شما می خواهند که توقع بیشتری از خودتان داشته باشید و سطح انتظارات خود را بالا ببرید. روی شما تمرکز می نمایند و کمک می کنند که هر چه سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید. ساختارها و ابزارهایی را به وجود می آورند که نتایج عملی بیشتری به بار آورند.

اهداف کوچینگ توسعه شخصی

کوچینگ فردی مانند یک کاتالیزور عمل می کند و به تمامی سازمان ها، گروه ها و افراد کمک می کند تا توانایی های بالقوه خود را بالفعل نمایند. کوچینگ شخصی روی فردی تمرکز می کند که در حال کوچ شدن است. در واقع کوچینگ فردی فرایندی محسوب می شود که باعث تغییر و تحول می شوند.

کوچینگ توسعه شخصی موجب تغییر و تحول در فرد می شود.

کوچینگ توسعه شخصی موجب تغییر و تحول در فرد می شود.

نظارت کنندگان کوچینگ توسعه شخصی

سازمان های زیادی هستند که برای کوچینگ توسعه شخصی تاییدیه و گواهی نامه صادر می نماید. بعضی از این سازمان ها نیز دوره هایی برای تربیت کردن کوچ ها ارائه می دهند. در آمریکا اصلاحی برای این افراد رواج دارد که به آنها کوچ دارای گواهی نامه می گویند. این اصطلاح برای کسانی استفاده می شود که به استانداردهای خاصی در این زمینه دست پیدا کرده اند. همچنین این گواهی نامه ها توسط سازمان هایی ارائه می گردند که در امر آموزش به استانداردهای مشخصی رسیده باشند. در اروپا نیز این اصطلاح را برای کسانی استفاده می کنند که به سطح مشخصی از مهارت ها دست پیدا کرده باشند.

برای کوچینگ یک فدراسیون بین المللی در نظر گرفته اند که هم برای مربی ها و کوچ ها گواهینامه صادر می نماید، و هم آموزشگاه های کوچینگ را اعتبارسنجی می نماید. بعضی از متخصصان معتقدند که اجرا کردن همزمان این دور کار سبب تداخل منافع می شود. اما فدراسیون بین المللی تا به حال این تضاد را نپذیرفته است.

خیلی از سازمان های برای کوچینگ توسعه شخصی گواهینامه صادر می کنند.

خیلی از سازمان های برای کوچینگ توسعه شخصی گواهینامه صادر می کنند.


منابع:

https://www.selfgrowth.com/

https://www.personal-coaching-information.com/