تعریف مدیریت منابع انسانی الکترونیک

تعریف مدیریت منابع انسانی الکترونیک

امروزه سازمان ها برای کاهش هزینه های اداری و بالا بردن سرعت ارائه خدمات به راهکارهای هوشمندانه تر، بهتر و سریع تر برای مدیریت منابع انسانی نیاز دارند. مدیریت منابع انسانی الکترونیک، بهترین پاسخ به چالش های امروزه مدیریت منابع انسانی می باشد.

به کارگیری تکنولوژی اطلاعات برای شبکه سازی و پشتیبانی فعالیت های منابع انسانی کنشگران یک سازمان حداقل در دو بعد فردی و جمعی را مدیریت منابع انسانی الکترونیک، می گویند که با کلمه اختصاری HRM-E شناخته می شود. در واقع HRM-E مجموعه ای از دانش ها، قواعد و بهترین شیوه هایی است که مدیریت منابع انسانی را اثربخش می سازد.

استفاده از فناوری های مبتنی بر وب به منظور کارکرد منابع انسانی شامل استفاده از رسانه های الکترونیکی و مشارکت فعال افراد در این فرایند می شود.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، شامل استفاده از رسانه های الکترونیکی و مشارکت فعال افراد است.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، شامل استفاده از رسانه های الکترونیکی و مشارکت فعال افراد است.

انواع مدیریت منابع انسانی الکترونیک

به طور کلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک، یک گزینه برای رویکرد مدیریت منابع انسانی محسوب می شود که باید آن را انتخاب کرد. سه حوزه را در مدیریت منابع انسانی بررسی کرده اند که سازمان ها می توانند در این حوزه ها در مورد ارائه خدمات بخش منابع انسانی یا به طور مستقیم به وسیله ابزارهای الکترونیک رویکردی را برگزینند. این سه بخش عبارتند از:

  • مدیریت منابع انسانی عملیاتی: این نوع از مدیریت، روی فعالیت های پایه ای منابع انسانی در قسمت اداری متمرکز است. این حوزه، بر اداره کردن و پرداخت های اطلاعات پرسنلی تاکید دارد.
  • مدیریت منابع انسانی رابطه ای: در این نوع از مدیریت تاکید روی فعالیت های پیشرفته تر بخش منابع انسانی می باشد. تمرکز این حوزه روی اداره کردن نمی باشد، بلکه به ابزارهایی از مدیریت انسانی توجه می شود که فرایندهایی مثل کارمندیابی و انتخاب کارمندان جدید، آموزش، ارزیابی عملکرد و پاداش ها است.
  • مدیریت منابع انسانی تبدیلی: این نوع از مدیریت روی فعالیت های استراتژی مدار تاکید دارد. این حوزه روی بازبینی استراتژیک، فرایندهای تغییر سازمانی و مدیریت دانش متمرکز است.

بنابراین، بعضی از سازمان ها، تمرکز مدیریت منابع انسانی خود را روی تنظیم و اداره و ثبت امور می گذارند. برخی دیگر بر روی کاربرد عملیاتی ابزارهای مدیریت منابع انسانی تاکید دارند و گروهی دیگر نیز روی نقش استراتژیک منابع انسانی تمرکز می کنند. به هر حال در تمامی انواعی که بیان شد، مدیریت حق دارد انتخاب کند که فعالیت هایش به صورت مستقیم انجام شوند یا تحت وب و به صورت الکترونیک اجرا گردند.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، انواع مختلفی دارد.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، انواع مختلفی دارد.

کاربردهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، می تواند بر همه حوزه های مدیریت منابع انسانی تاثیر داشته باشد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • برنامه ریزی نیروی انسانی: این کاربرد، مدیریت منابع انسانی الکترونیک را به وسیله عملکرد برنامه های خود خدمتی کارمندان و مدیران را بر اساس به روز رسانی اطلاعات کارمندان، تغییرات شغلی و درخواست های شغلی، پیشرفتی اساسی می دهد. یعنی فرصتی به خود کارمندان داده می شود تا اطلاعات پرسنلی شان را به روز کنند و درخواست های شغلی شان را ارائه دهند. این قابلیت، باعث می شود تا فرایند تعیین موجودی نیروی انسانی، تغییرات پرسنل و برآورد تقاضا به راحتی به وسیله سیستم های مدیریت منابع انسانی انجام شود.
  • جذب منابع انسانی: کارمندیابی به روش الکترونیک، یکی از وسیع ترین کاربردهای بحث مدیریت منابع انسانی الکترونیک، است. کارمندیابی الکترونیک، اعلام فرصت های شغلی بر روی وب سایت سازمان می باشد. این موضوع به متقاضیان فرصت می دهد تا سوابق تحصیلی و شغلی خود را از طریق ایمیل یا دیگر قالب های الکترونیکی برای سازمان ارسال کنند. این نوع از کارمندیابی مزایایی زیادی چون کاهش هزینه، صرفه جویی در وقت، افزایش تعداد متقاضیان دارد. بنابراین استفاده از تکنولوژی، به ویژه اینترنت باعث می شود تا تماس برقرار کردن با متقاضیان و مرتب سازی آنان به سهولت صورت گیرد.
جذب نیروی انسانی از کاربردهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشد.

جذب نیروی انسانی از کاربردهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشد.

  • ارزیابی عملکرد منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی الکترونیک، این امکان را به سازمان ها می دهد که تمام فرایند ارزیابی عملکردها به صورت آنلاین و به وسیله شبکه های داخلی انجام شود. یعنی کارمندان و مدیران می توانند اطلاعات عملکرد خود را در قالب الکترونیکی به صورت مستقیم به بخش منابع انسانی ارسال کنند. اگر چه خیلی ها این کاربرد را به دلیل کمبود شواهد مکتوب زیر سوال برده اند، اما این کاربرد باعث کاهش کاغذبازی شده است، و اگر دستورالعمل ها برای کارمندان و سرپرستان واضح باشد، باعث صرفه جویی در هزینه و وقت برای بخش منابع انسانی می شود. برنامه های خود خدمتی به مدیران این امکان را می دهد که بلافاصله به نتایج ارزیابی عملکردها دسترسی پیدا کنند و کارمندان نیز اهداف کاری خود را دنبال و وظایفشان را طرح ریزی کنند.
  • ارتباطات: امتیازاتی که استفاده از مدیریت منابع انسانی الکترونیک، در مورد ارتباطات به سازمان ها می دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است. ساده ترین شکل این موضوع استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با کارمندان است. اینترنت، قلمرو الکترونیکی ای محسوب می شود که شکل ارتباطات سازمانی در آن تغییر کرده است. دستیابی به انواع اطلاعات، آسان شده است و همچنین به مدیران این امکان را می دهد که اطلاعاتی را که خود می خواهند به کارمندان منتقل نمایند.
  • پرداخت به منابع انسانی: برنامه های خود خدمتی به کارکنان اجازه می دهد تا به صورت الکترونیکی چیزهایی را که در مورد انتخاب مزایا ترجیح می دهند را ارسال نمایند. در حالی که به صورت همزمان، تراکم فعالیت ها در بخش منابع انسانی کاهش پیدا می کند. در صورت پرداخت صحیح به کارمندان تحت وب، در بخش منابع انسانی، صرفه جویی های خوبی صورت خواهد گرفت.
  • توسعه منابع انسانی: یکی از جنبه های مهم در بحث مدیریت منابع انسانی الکترونیک، استفاده از اینترنت در زمینه آموزش و توسعه است. سازمان ها می توانند برای تشخیص نیازهای آموزشی، به خصوص فعالیت های یادگیری الکترونیک و مدیریت کارا از اینترنت استفاده کنند. قالب های الکترونیکی و پست الکترونیک برای جمع آوری اطلاعات در مورد نیازهای آموزشی، بسیار مفید است. یادگیری الکترونیک به هر فعالیت یادگیری گفته می شود که از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات حمایت می شوند. این موضوع هم می تواند به صورت شبکه داخلی از کامپیوترهای به هم متصل و هم تحت شبکه جهانی اینترنت مورد بهره برداری قرار بگیرد. در واقع یادگیری الکترونیک راه حلی برای آموزش از راه دور یا مشکلات مربوط به مکان می باشند.
مدیریت منابع انسانی الکترونیک، امتیازات زیادی در مورد ارتباطات به سازمان ها ارائه می دهد.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک، امتیازات زیادی در مورد ارتباطات به سازمان ها ارائه می دهد.

 


منابع:

Zhang, L. and Wang, H. , “Intelligent information processing in human

Mumford, A. ,“Learning Styles in E-learning”

Strohmeier, S. , “Research in e-HRM: Review and implications”