سطوح استراتژی

سطوح استراتژی

استراتژی دارای سه سطح مختلف می باشد که برای عملی شدن کسب و کار لازم است. این سطوح عبارتند از:

  • استراتژی سطح شرکت: این استراتژی مربوط به راهکارهای کلی سازمان می باشد که به واحدهای مختلفی تقسیم می گردد و در بازارهای تجاری مختلفی مشغول به فعالیت است. همچنین موجب ایجاد ارزش افزوده در آن سازمان می گردد.
  • استراتژی واحد کسب و کار: این راهکار دارای برنامه هایی می باشد که کمک می کند تا سازمان بتواند پویایی بازار و چگونگی موفقیت در آن را درک نماید.
  • استراتژی تیمی: به منظور اجرای موثر راهکارهایی که در بالا ذکر شد، تیم ها و گروه هایی که در سازمان وجود دارند باید از اهداف شرکت مطلع باشند و دارای انگیزه لازم برای دست پیدا کردن به آن اهداف باشند. تیم ها در پایین ترین سطح سازمان قرار دارند. همچنین باید به منظور موفقیت استراتژی هایی مخصوص به خود داشته باشند و در کنار یکدیگر کار کنند.
استراتژی تیمی یکی از سطوح استراتژی می باشد.

استراتژی تیمی یکی از سطوح استراتژی می باشد.

ویژگی های استراتژی موفق

عموما استراتژی به برنامه و دستاوردهای طولانی مدت مربوط می شود. در واقع استراتژی ها بیشتر به اهداف فروش یا تولید، نوآوری، گسترش به بازارهای جدیدتر، مدیریت کیفیت و مواردی از این دست می پردازند.

در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های یک استراتژی موفق می پردازیم.

  • همخوانی خارجی: این اولین ویژگی یک استراتژی موثر است که خدمات و محصولات جذابی با قیمت های مناسب و متفاوت به بازار هدف ارائه دهد. در واقع این فرایند باید به صورتی باشد که حتی مشتریان حاضر باشند تا قیمتی بیشتر از بهای تمام شده آنها پرداخت نمایند. متمایز سازی یکی از روش های مهمی است که باعث افزایش تمایل مشتریان به خرید می گردد. ناگفته نماند که تمایلات مشتریان در محیط پویای بازار به طور دائم در حال تغییر می باشد.
  • همخوانی داخلی: از دیگر ویژگی هایی که در استراتژی موفق وجود دارد، این است که قابلیت ها و توانمندی های داخلی یک سازمان را به وسیله استراتژی های رقابتی و اهداف مشخص، هم راستا نمود. همخوانی داخلی باعث می شود تا سازمان بتوانند محصولات و خدمات متمایز خود را با قیمت هایی عرضه کنند که در عین حال توانایی حفظ ارزش را نیز داشته باشد.
  • همخوانی پویا: تغییرات سریع بازار و وجود فناوری های مختلف سبب شده تا قابلیت های اصلی سازمان ها دائما به چالش کشیده شوند. در این شرایط، همخوانی پویا نمایان می شود. در واقع همخوانی پویا با بازنگری و ارزیابی دائمی در بنیان و اساس مزیت های رقابتی سازمان این کار را انجام می دهد. خود این ارزیابی ها و بازنگری ها باید به اندازه بازار، رقبا و فناوری ها پویایی داشته باشد. پویایی بیشتر موجب می شود، سازمان های بزرگ با رویه های پیچیده اداره و سرمایه گذاری کم بر روی تحقیقات و نوآوری، برای بقا در بازار شانس کمتری داشته باشند.
از ویژگی های یک استراتژی موفق، همخوانی پویا است.

از ویژگی های یک استراتژی موفق، همخوانی پویا است.

ارزیابی استراتژی

این فرایند به معنی تجزیه و تحلیل برنامه های استراتژیک و ارزیابی میزان عملکرد کارمندان سازمان برای دست یافتن به اهداف استراتژی می باشد. در واقع ارزیابی استراتژی یک ابزار برای تجزیه و تحلیل داخلی محسوب می شود. استراتژی فعالیت های یک سازمان را هدایت می نماید و سازمان را در انتخاب و تصمیم گیری ها راهنمایی می نماید. زمانی این ارزیابی موفق است که تجزیه و تحلیل ها مشخص کنند که این استراتژی در برابر دیگر رقبا موجب به وجود آمدن سود پایدار می گردد.

ویژگی های تصمیمات استراتژیک

  • جهت گیری طولانی مدت سازمان: این نوع تصمیم گیری ها به سازمان کمک می کند تا آگاه باشند که عملکرد سازمان باید به چه صورتی باشد. برای مثال دولتی باشد یا خصوصی یا شبه دولتی، سهامی عام باشد یا سهامی خاص. گرفتن این تصمیمات برای سازمان زمان بر خواهد بود.
  • حوزه فعالیت های سازمان: دانستن این امر که یک سازمان روی حوزه ای خاص متمرکز است یا در حوزه های مختلفی فعالیت می نماید، برای راهبردها بسیار مهم هستند. چرا که این حوزه ها با مدیریت سازمان در ارتباط هستند. مشخص کردن حوزه فعالیت ها دامنه محصول یا حوزه جغرافیایی می باشند که سازمان را پوشش می دهند.
  • دستیابی به مزیت رقابتی: سازمان ها می توانند با عرضه محصولات و خدمات خود با قیمت پایین تر، موقعیت رقبا را به تزلزل وا دارند، یا اینکه سازمان می تواند خدمات با ارزشی به مشتریان ارائه دهد. به این صورت نیز به مزیت رقابتی دست پیدا کرده است.
دستیابی به مزیت رقابتی از ویژگی های تصمیم گیری استراتژیک می باشد.

دستیابی به مزیت رقابتی از ویژگی های تصمیم گیری استراتژیک می باشد.

  • تناسب استراتژیک با محیط کسب و کار: برای انجام چنین کاری باید منابع اصلی سازمان را در آینده تغییر داد. سازمان ها نیازمند این موضوع هستند که در محیط کسب و کار خود به موقعیت مناسبی دست پیدا کنند. مثلا محصولات و خدمات باید به طور کامل با نیازهای بازار انطباق داشته باشند.
  • منابع و شایستگی های سازمان: از منظر منابع و شایستگی ها، استراتژی کمک می کند با استفاده از قابلیت های سازمان برای آن مزیت رقابتی به وجود آورد و از فرصت های جدید پیش آمده استفاده نماید. مثلا سازمان های بزرگ روی کسب و کارهایی که برندی قوی دارند متمرکز می شوند. سازمان کوچک نیز به دنبال به هم زدن قواعد هستند.
  • ارزش ها و انتظارات ذینفعان: مدیران سازمان ها باید روی انتظارات و خواسته های افرادی تمرکز کنند که دارای حقوق مشروع در سازمان هستند. این افراد فقط کارمندان و سهامداران سازمان نیستند، و شامل تمامی کسانی می شوند که خارج از سازمان هستند و تحت تاثیر عملکردها و فعالیت های سازمان قرار دارند. افرادی مانند مشتری ها، دولت ها، جوامع محلی، تامین کنندگان و عموم جامعه.

این تصمیمات پیامدهایی نیز در پی دارند. این پیامدها عبارتند از:

  • پیچیدگی یکی از پیامدهای این تصمیمات به حساب می آید. علی الخصوص برای سازمان هایی که حوزه جغرافیایی وسیعی دارند، مانند شرکت های چند ملیتی.
  • به صورت کلی عدم اطمینان ویژگی ذاتی آنها می باشد. چون هیچ کس نمی تواند در مورد آینده اطمینان داشته باشد.
  • تصمیمات عملیاتی با تصمیمات استراتژی در ارتباط هستند. مثلا سازمانی که استراتژی رهبری هزینه را پیش می گیرد، تصمیمات عملیاتی که گرفته شده، کم کردن هزینه ها به وسیله به کار گرفتن سیستم تولید در زمان کاهش هزینه ها می باشد.
  • تغییر از پیامد های اصلی آن محسوب می شود. اما این تغییرات به خاطر فرهنگ سازمانی و سهم منابع، سخت می باشد.
تغییر از پیامدهای اصلی تصمیمات استراتژیک محسوب می شود.

تغییر از پیامدهای اصلی تصمیمات استراتژیک محسوب می شود.


منابع:

https://www.amazon.com/Strategic-Management-Integrated-Charles-Hill/dp/111182584X

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/175300/monitoring-evaluation-strategy.pdf

https://www.accelare.com/blog/2013/08/19/three-types-of-strategy