مدیریت منابع انسانی در آینده

مدیریت منابع انسانی در آینده

تا چند دهه پیش خیلی ها تصور می کردند که مدیریت منابع انسانی مربوط به یک سلسله از فعالیت های خدماتی و تفریحی برای کارمندان است. اما امروزه ثابت شده است که این طور نیست و مدیریت منابع انسانی مهمترین دانش موجود در سازمان ها می باشد و مدیران آن نفوذ بسیار زیادی در سازمان دارند. مدیران منابع انسانی در آینده یاد خواهند گرفت چگونه از قدرت و جایگاه خود استفاده کنند و به عنوان تصمیم گیرندگان مهم در سازمان تلقی خواهند شد. همچنین برای نفوذ بیشتر، مسئولیت های بیشتری در سازمان را خواهند پذیرفت. آنها شروع کننده تغییراتی خواهند بود که باعث ایجاد تعادل میان نیازهای کارمندان و کارفرمایان می شود. همین تغییرات و اهمیتی که منابع انسانی در سازمان دارند سبب می گردد که مدیران ارشد از بین این مدیران انتخاب گردند.

تغییر ماهیت کار در مدیریت منابع انسانی

در عصر حاضر خیلی از مشاغلی که ساده و تکراری هستند و در گذشته توسط انسان ها انجام می شد، به دست ربات ها و با دقت بیشتری اجرا می شود. پیش بینی می شود که سرعت این موضوع در آینده افزایش پیدا کند. پیشرفت در تکنولوژی سبب تغییرات زیادی در ماهیت اصلی کار گشته است. چون از نظر مسائل اقتصادی و کارایی، خیلی از کارها و مشاغل را از عهده انسان خارج کرده اند و به دست ربات ها سپرده اند. ربات و تکنولوژی های پیشرفته دیگر خطرات احتمالی که مشاغل برای انسان به وجود می آورد را کاهش می دهد. ولی تمام این مسائل به این معنی نیستند که وظایف مدیریت منابع انسانی کم می شود. در واقع تغییرات زیاد تکنولوژی و منسوخ شدن روش های سنتی تولید کالا و خدمات باعث می شود تا مدیریت منابع انسانی دارای اهمیتی بیش از پیش گردد. همچنین باید نیروهای شایسته ای را جذب و استخدام کنند که بتوانند با تغییرات به روز شوند و شیوه های آموزشی ای را تنظیم کنند که بتوانند با طرح ها و برنامه های به روز هماهنگ شوند. شرایط محیطی متغیر و پویا به افرادی که آموزش ندیده اند اجازه نمی دهد بقای خود را در سازمان حفظ کنند. برای همین در آینده آموزش و پرورش نیروی انسانی دارای اهمیت بیشتری خواهد شد.

در دوراه ای که استفاده از ربات ها در سازمان ها افزایش پیدا می کند، مدیریت منابع انسانی دارای اهمیت بیشتری می گردد.

در دوراه ای که استفاده از ربات ها در سازمان ها افزایش پیدا می کند، مدیریت منابع انسانی دارای اهمیت بیشتری می گردد.

توجه به ارزش ها و فرهنگ سازمانی در آینده توسط مدیریت منابع انسانی

فرهنگ سازمانی در گذشته اهمیت زیادی نداشت و نگرش های کارمندان سازمان دارای ارزش نبودند. در واقع نیروی انسانی به مثابه ابزار کار دیده می شد. ولی امروزه این دیدگاه فرق کرده است و ارزش های اساسی فرهنگ سازمانی محور اصلی همه اقدامات و کارهای سازمان تلقی می شود. از آنجایی که ارزش ها و الگوهای رفتاری حاکم باعث شکل گیری و هدایت توانمندسازی نیروی کار می شوند، در آینده نیز یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی اداره و مدیریت فرهنگ سازمانی خواهد بود.

توجه به مسئولیت های اجتماعی به وسیله مدیریت منابع انسانی

تنها هدف سازمان ها افزایش سود نیست، بلکه اکثر آنها برای بقا در بازار رقابت، برنامه ریزی می نمایند. به همین منظور باید اهدافی را مشخص کنند که به مسئولیت های اجتماعی مربوط باشد. سازمان هایی که تنها هدفشان رسیدن به سود است و به مسائل و مشکلات جامعه اهمیت نمی دهند هم در طولانی مدت سودآوری خود را از دست خواهند داد. به نظر می رسد که در آینده روی مسئولیت های اجتماعی تمرکز بیشتری خواهند کرد. مدیران منابع انسانی نیز با این موضوع بیشتر از دیگر مدیران سر و کار دارند.

مدیریت منابع انسانی در آینده با مسئولیت های اجتماعی سر و کار بیشتری خواهد داشت.

مدیریت منابع انسانی در آینده با مسئولیت های اجتماعی سر و کار بیشتری خواهد داشت.

آماده کردن کارمندان برای پذیرش تغییر توسط مدیریت منابع انسانی

اصلی ترین انگیزه ها برای تغییر نشات گرفته از این باور است که سازمان ها و منابع انسانی با وجود چنین تغییراتی موفق تر عمل می کنند و اثربخشی بیشتری خواهند داشت. به همین دلیل آموزش و بهسازی به نیروی انسانی کمک می نماید تا کارمندان توانایی این را داشته باشند که وظایف خود را با تغییرات به وجود آمده، به صورت موثرتری انجام دهند. توسعه ارتباطات باز، به وجود آوردن اعتماد و اطمینان، توسعه مشارکت کارمندان در امور از روش هایی هستند که می توانند باعث کاهش میزان مقاومت افراد سازمان در برابر تغییر شوند. گسترش و به روز شدن این روش ها در آینده از وظایف مدیریت منابع انسانی به حساب خواهد آمد.

توجه به نیازها و انگیزه کارمندان توسط مدیریت منابع انسانی

خیلی از سازمان ها با کاهش بهره وری رو به رو می شوند. عموما برای افزایش بهره وری برنامه هایی تدوین می کنند که در آن به سیستم جبران خدمات بیشتر توجه گردد. مدیران نیروی انسانی برای اینکه به کارمندان انگیزه دهند به پاداش های غیر مادی نیز اهمیت می دهند. یعنی علاوه بر اینکه برای طراحی مناسب شغل به نیازهای مادی کارمندان توجه می کنند، به توسعه مدیریت بر مبنای هدف، غنی سازی شغلی، ایجاد ساعات کاری متغیر و نیازهای متعالی افراد نیز می پردازند. در آینده نیز این طراحی مناسب برای نظام جبران خدمات به صورت غیر مالی از وظایف مدیریت منابع انسانی به حساب خواهد آمد.

طراحی مناسب برای نظام جبران خدمات در آینده از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی خواهد بود.

طراحی مناسب برای نظام جبران خدمات در آینده از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی خواهد بود.

بهبود کیفیت زندگی شغلی توسط مدیریت منابع انسانی

کیفیت زندگی شغلی، توانایی های کارمندان برای رفع نیازهای مهم شخصی شان  به وسیله کار کردن در سازمان را بررسی می کند. مدیران به استفاده از ابزاری می پردازند که به کارمندان فرصت می دهد تا مهارت هایشان را تا جایی که امکان دارد بهبود دهند و به این وسیله رشد کنند. این مسئله در آینده دارای اهمیت خیلی بیشتری خواهد شد و مدیران منابع انسانی برای در برابر ایجاد کیفیت در زندگی شخصی و شغلی کارمندان خود، مسئول خواهند بود.

کاهش اتحادیه ها توسط مدیریت منابع انسانی

در گذشته خیلی از سازمان ها دارای اتحادیه بودند. ولی روند کاری سازمان ها در گذشته کاهنده بود. در آینده اتحادیه ها درصد بسیار کمی از کارمندان را شامل می شوند. از همین رو موضوعاتی که مابین مدیریت و اتحادیه ها به وجود می آمد، کمتر می شود. در چنین حالی کارمندان برای رفع نیازهای خود به صورت مستقیم با سرپرستان خود ارتباط برقرار می کنند. در مقابل سرپرستان هم برای اینکه بتوانند کارمندان شایسته را در سازمان خود حفظ کنند باید به خواسته ها و نیازهای آنان توجه کنند. مدیران باید به بهبود مهارت های ارتباطی خود بپردازند. در آینده توسعه این مهارت های ارتباطاتی از چالش های مهم مدیریت منابع انسانی خواهند بود.

توسعه مهارت های ارتباطی یکی از مهم ترین چالش های مدیریت منابع انسانی خواهد بود.

توسعه مهارت های ارتباطی یکی از مهم ترین چالش های مدیریت منابع انسانی خواهد بود.


منابع:

فرهنگ سازمانی، نوشته محمد علی طوسی

Human resources planning, James W.Walker