تعریف اصول منابع انسانی

تعریف اصول منابع انسانی

اصول منابع انسانی، مجموعه ای از اصول و قواعدی می باشند که مدیران با به کارگیری این اصول، مدیریت کارمندان سازمان خود را به بهترین شکل به عهده می گیرند. همچنین از این طریق بیشترین بهره وری را از نیروی انسانی سازمان دریافت می نمایند.

نکاتی در مورد اصول منابع انسانی

  • برای کارمندان خود خط سیر برنامه های آینده سازمان را شرح دهید. اگر کارمندان از برنامه های سازمان آگاهی داشته باشند، برای اجرای وظایف خود همکاری بیشتری به خرج می دهند. به همین خاطر بهتر آن است که مدیران منابع انسانی اهداف و چشم اندازهای سازمان را با زبانی ساده و مفهوم برای کارمندان شرح دهند و حتی به آنها آموزش دهند.
  • با نیروی انسانی و پرسنل سازمان خود ارتباط بگیرید. شاید بد نباشد که مدیر سازمان را به پدر یک خانواده تشبیه نماییم. به همان اندازه که فرزندان در خانواده احتیاج دارند تا با پدر خود ارتباط برقرار کنند و با او صحبت نمایند، کارمندان سازمان نیز احتیاج دارند تا با مدیران خود وقت بگذرانند و در مورد مسائل سازمان با آنها هم صحبت شوند. بنابراین، برای کارمندان خود زمانی را اختصاص دهید و با دقت تمام به حرف های آنها گوش بسپارید. شما به این وسیله تنش های موجود در محیط کار را کاهش خواهید داد.
  • نام کارمندان خود را به خاطر بسپارید. این کار در یک شرکت کوچکی که تعداد کارمندان آن زیاد نمی باشند، کار خیلی سختی نیست. ولی به خاطر سپردن نام کارمندان یک سازمان که خیلی زیاد هستند کار بسیار مشکلی است. اما هر کسی از شنیدن نام خود، احساس مثبتی می گیرد. شما با به کار بردن نام کارمندان خود به آنها احساس آرامش می بخشید.
به خاطر سپردن اسامی کارمندانتان یکی از نکاتی است که در اصول منابع انسانی، باید رعایت شود.

به خاطر سپردن اسامی کارمندانتان یکی از نکاتی است که در اصول منابع انسانی، باید رعایت شود.

  • اطمینان پیدا کنید که کارمندان شما می دانند که باید چه کاری انجام دهند و از انتظارات شما آگاه هستند. شاید بارها در سازمان ها شنیده باشید که مدیران از کارمندان خود می خواهند تا تمام تلاش خود را به کار بندند. این عبارت، جمله ای کاملا کلی است که، باعث می شود کارمندان گیج شوند. آنها باید چقدر تلاش کنند تا رضایت مدیر خود را جذب کنند؟ انتظارات خود را به صورت دقیق برای کارمندان خود شرح دهید. اجازه دهید بدانند، دقیقا از آنها چه می خواهید. حتما ذکر کنید که برای انجام وظایف خود چقدر وقت دارند. برای توصیفات خود از اعداد و ارقام استفاده کنید، تا خود شما نیز بتوانید بر اساس همان اعداد و ارقام، عملکرد آنها را ارزیابی نمایند.
  • کارمندان خود را راهنمایی نمایید. تمامی انسان ها در هر زمینه ای، به راهنمایی و توصیه احتیاج دارند. بعضی افراد باهوش هستند و یک بار توضیح برای آنها کافی است. اما برخی دیگر به توضیحات بیشتری نیاز دارند. اگر کارمندان شما به توضیحات بیشتر احتیاج دارند، وظایفشان را به صورت عملی به آنها آموزش دهید. از تکرار خسته نشوید. انتظار نداشته باشید با یکبار آموزش به صورت تئوری بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید.
  • به کارمندان خود بازخورد دهید. اگر برای شما امکان پذیر است، در دوره های مشخص بازخورد عملکرد کارمندان را به آنها ارائه دهید، تا متوجه شوند که تا چه اندازه ای توانسته اند خواسته های سازمان را تحقق بخشند. در این مورد عدالت و انصاف را رعایت کنید.
ارائه بازخورد به کارمندان از نکاتی است که در اصول منابع انسانی، باید رعایت شود.

ارائه بازخورد به کارمندان از نکاتی است که در اصول منابع انسانی، باید رعایت شود.

  • از کارمندان خود تشکر نمایید. برای روند کارها معیارهای کوچکی تعیین نمایید. اگر کارمندان شما به این معیارها دست پیدا کردند، علی الخصوص اگر زحمت زیادی برای این موضوع کشیدند، از آنها تشکر نمایید. در صورت لزوم، به آنها پاداش نیز بدهید. اگر خواستید به آنها پاداش دهید، برای خانواده آنها نیز هدیه ای کوچک تهیه نمایید.
  • از کارمندان و نیروی انسانی سازمان خود نظرخواهی نمایید. کارمندان سازمان به نوعی مشتریان داخلی شما محسوب می شوند. به همین دلیل نظرات و پیشنهادات آنها دارای اهمیت می شوند. به صورتی مدیریت نمایید تا آنها قادر باشند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به راحتی با شما در میان بگذارند. نظرات کارمندان خود را نوعی ایراد و انتقاد تلقی نکنید، بلکه با دیدی حرفه ای به آنها بنگرید و از نقطه نظر بهبود به آنها بیندیشید. یکی از اصول منابع انسانی، این است که مدیران تلاش کنند تا نقاط ضعف خود را پیدا کنند و آنها را بهبود بخشند.

اصول منابع انسانی چیست؟

اصول منابع انسانی، در قالب سیاست های مختلف مدیریتی استفاده می شوند. این اصول عبارتند از:

  • استخدام و گزینش: این فرایند از مهم ترین اجزای منابع انسانی محسوب می شود. انتخاب و استخدام بهترین فرد برای سازمان از مهم ترین وظایف اصلی منابع انسانی می باشد. این کارمندان ماهیت اصلی سازمان را تشکیل می دهند. برای همین یافتن بهترین فرد برای مناصب سازمان دارای اهمیت بالایی است.
  • مدیریت عملکرد: دومین اصول منابع انسانی، که دارای اهمیت است، مدیریت عملکرد می باشد. زیرا که به این وسیله کارمندان عملکرد خود را در سازمان بهبود می بخشند و پیشرفت می نمایند. مدیریت عملکرد محیطی را ایجاد می نماید که در آن کارکنان از بازخوردهایی که از نحوه انجام وظایفشان به دست می دهد، آگاه می شوند.
  • یادگیری و توسعه: یادگیری و توسعه می تواند به کارکنان کمک کند تا در یک حوزه به خصوص، عملکرد عالی از خود بروز دهند. بهتر آن است که سازمان شما برای موضوع آموزش و توسعه نیروی انسانی بودجه مشخصی را اختصاص بدهد.
  • برنامه ریزی موفقیت: برنامه ریزی موفقیت، ارتباط بسیار تنگاتنگی با یادگیری و توسعه و ارزیابی عملکرد دارد. این دو عامل می توانند در زمان های لازم برای جانشینی در مناصب شغلی مختلف تعداد زیادی افراد شایسته را برای آن موقعیت های شغلی معرفی نمایند.
برنامه ریزی موفقیت یکی از اصول منابع انسانی می باشد.

برنامه ریزی موفقیت یکی از اصول منابع انسانی می باشد.

  • پاداش و مزایا: یکی دیگر از اصول منابع انسانی، پاداش و مزایا می باشد. عامل اصلی ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان، دادن پاداش عادلانه به آنها است. این پاداش ها و مزایا به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم، تقسیم می شوند.
  • سیستم های اطلاعات منابع انسانی: این بخش جزء اصول کلی منابع انسانی به حساب نمی آید. بلکه ابزاری است که سبب می شود تا اصول منابع انسانی، به بهترین نحو رعایت گردد.
  • تحلیل داده های منابع انسانی: این بخش نیز یکی از ابزارهایی است که باعث می شود تا اصول مدیریت منابع انسانی به درستی پیاده گردد. در واقع یکی از نیازهای اساسی در این حوزه می باشد. شما می توانید با تحلیل اطلاعات، تصمیم های هوشمندانه تری در این حوزه بگیرید.
یکی دیگر از اصول منابع انسانی، تحلیل داده های منابع انسانی است.

یکی دیگر از اصول منابع انسانی، تحلیل داده های منابع انسانی است.

 


منابع:

https://www.amazon.com/Human-Resource-Management-Robert-Mathis/dp/1133953107

مدیریت رفتار سازمانی، نوشته علی رضائیان

مدیریت منابع انسانی، نوشته مصطفی عسکریان