روش 3M در مارکتینگ

روش ۳M در مارکتینگ

یکی از روش های ساده در مارکتینگ، روش ۳M می باشد. شرکت یا سازمان شما هر چقدر کوچک یا بزرگ باشد اهمیتی ندارد. چرا که این روش ساده برای هر سازمانی در هر اندازه ای مناسب است. این روش، شما را راهنمایی می کند تا بدانید که بازاریابی را از کجا شروع نموده و به کجا بروید. این تکنیک برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان هم مفید است. همانطور که از نامش پیدا است، ۳M از سه M تشکیل شده است:

Market به معنی انتخاب صحیح بازار می باشد. شما با آشنایی با بازار، مشتریان و رقبا می توانید، به صورت هوشمندانه عمل کنید و در بازار ظاهر شوید. برای همین باید برای هر محصول، بازار هدف مختص به همان محصول را شناسایی کنید. در نتیجه اگر قصد داشته باشید چند محصول به بازارهای مختلف ارائه دهید به این  معنی است که مجبور هستید وارد چند بازار شوید.

Message   انتخاب پیام تبلیغاتی می باشد. این پیام ها بر اساس شناختی که از مشتریان به دست می آید، تنظیم و نوشته می شوند. شما باید برای حاضر شدن در هر بازاری، پیام تبلیغاتی متناسب با آن بازار را ایجاد کنید. گاهی اوقات نیز مجبور هستید برای حضور در یک بازار پیام های تبلیغاتی متفاوتی ایجاد نمایید. دقت کنید که پیام ها باید بیشتر بر مزایای مشتریان تاکید داشته باشند نه بر ویژگی های محصولات یا خدماتی که شرکت شما ارائه می کند.

متن پیغام های تبلیغاتی برای مارکتینگ، بسیار مهم است.

متن پیغام های تبلیغاتی برای مارکتینگ، بسیار مهم است.

Media انتخاب رسانه هایی است، که توانایی معرفی محصولات، برند و خدمات شما را دارند.

اجرای روش ۳M باید بر اساس اولویت بررسی از گزینه اول تا آخر به ترتیب انجام شود.

این روش، با وجود این که روش ساده ای است، زمانی که خیلی از کسب و کارها با عدم شناخت وارد این حیطه می شوند، باعث هدر رفتن زمان و بودجه می شوند. این افراد جای اینکه اول بازار و مشتریان را بررسی کنند، در مرحله اول یک رسانه را انتخاب می کنند تا در آن حاضر شوند. به این ترتیب قبل از بررسی مشتریان و بازار، وارد تبلیغات محصولات و…. در آن رسانه می گردند و برایشان اهمیتی ندارد که در حال تولید چه نوع محتوایی هستند. تصور می کنند که صرف حضور آنها در رسانه ها کفایت می کند و آنها را به اهداف خودشان می رساند. اما این تصور کاملا اشتباه است.

مدیا در مارکتینگ، به معنی انتخاب رسانه ای است که توانایی معرفی محصولات را داشته باشد.مدیا در مارکتینگ، به معنی انتخاب رسانه ای است که توانایی معرفی محصولات را داشته باشد.

مدیا در مارکتینگ، به معنی انتخاب رسانه ای است که توانایی معرفی محصولات را داشته باشد.

نکات مهم برای استراتژی مارکتینگ

دقت داشته باشید که مارکتینگ، صرفا تبلیغات نیست، جهت گیری کل سازمان یا شرکت در مورد حضور بازار و رقابت با شرکت های دیگر و اطلاع رسانی درست به مشتریان می باشد.

قبل از مطالعه در مورد رسانه ها و پیدا کردن وسیله برای تبلیغات، ابتدا روی استراتژی بازاریابی متمرکز شوید.

تمامی اعضای تصمیم گیرنده در مورد محصول شرکت باید دیدگاه وسیع و درستی از بازاریابی داشته باشند و در جریان انجام مراحل بازاریابی به ترتیب اولویت، قرار گیرند.

ابتدا باید بازار هدف را شناسایی کنید، سپس برای تبلیغات یک رسانه را انتخاب کنید.

نظرسنجی ساده از مشتریان کافی نیست. باید به دقت به حرف های آنها گوش کنید، بعد روش های مختلفی را برای انتقال نظرات آنها پیدا کنید.

تحقیق کنید که در چه زمینه هایی از رقیبان بازار برتری دارید. این موضوع را هر از چندگاهی کنترل کنید. چون تمامی شرکت ها در حال پیشرفت هستند و امکان دارد این نقاط قوت نیز تغییر کنند.

آگاهی از برتری های سازمان نسبت به رقبا در مارکتینگ، لازم است.

آگاهی از برتری های سازمان نسبت به رقبا در مارکتینگ، لازم است.

روش ۳M را برای هر محصول به صورت انحصاری و جداگانه مورد استفاده قرار دهید.

به وسیله پیام های تبلیغاتی با هر بخش از بازار ارتباطی مناسب برقرار کنید. رسانه را وسیله ای قرار دهید که به درستی پیام های شما را منتقل کند.

فریب شبکه های اجتماعی را نخورید. تنها در صورتی از رسانه ها استفاده کنید که روش ۳M را به درستی اجرا کرده باشید و زمان انتخاب رسانه، شبکه های اجتماعی به عنوان بهترین گزینه مطرح شده باشند.

مزایای مشتری در ارتباطات بازاریابی خیلی تاثیرگذار است. به همین دلیل بیشتر از تاکید بر ویژگی های محصول، روی این موضوع تمرکز کنید.

اهمیت مزایای مشتری در مارکتینگ

شما می توانید از دو منظر و دیدگاه به محصولات و خدمات شرکت خود بنگرید. از دیدگاه خودتان و از دیدگاه مشتری.

اگر به دنبال پیشرفت در بازار هستید باید با درک نیازهای مشتریان، مزایای آنها را در نظر بگیرید. مارکتینگ، بیشتر به بررسی مسائل مختلف از دیدگاه مشتری می پردازد. بازاریابی بخشی مجزا از یک تجارت محسوب نمی شود. دیدگاه مشتریان نسبت به محصولات و خدمات شما خارج از سازمان اهمیت بسیاری دارد.

شما درون سازمان قرار گرفته اید، و تمامی خصوصیات، ویژگی ها و رفتارهای سازمانی را از درون مورد مشاهده قرار می دهید. این در حالی است که مشتریان از بیرون سازمان به آنها نگاه می کنند و دیدگاهی کاملا متفاوت دارند. برای اینکه نظرات مشتریان خود را در مورد مزایای محصولاتتان درک کنید باید کسب و کار خود را از بیرون مشاهده کنید.

اشتباه برخی از بازاریابان این است که تنها از ویژگی های محصولات خود صحبت می کنند. این در حالی است که مشتری تنها به کارهایی علاقه دارد که شما می توانید برایشان انجام دهید و مزایای محصول برای او مهم تر است.

برای اینکه بازاریاب موفقی باشید باید از بیرون به کسب و کار خود بنگرید و از دیدگاه مشتری به محصولات و خدمات شرکت خود نگاه کنید و بررسی کنید که این محصول یا سرویس چقدر برای شما کارآمد است. در نتیجه به عنوان یک بازاریاب پیش از اینکه پیشنهادی به مشتریان بدهید، ابتدا خوب به آنها گوش کنید و ببینید دنبال چه نوع مزایایی هستند.

در مارکتینگ، از دیدگاه مشتری به محصولات و خدمات شرکت خود نگاه کنید.

در مارکتینگ، از دیدگاه مشتری به محصولات و خدمات شرکت خود نگاه کنید.

روش هایی برای موفقیت در مارکتینگ

اولین روش، تامین نیازهای مشتریان و خلق نتیجه و بهینه کردن محصول است. در این روش شما چیزی را به مشتری ارائه می دهید که او احتیاج دارد. به بازار امروز نگاهی بیندازید و ببینید مشتریان فعلی شما چه خواسته هایی دارند و برای برطرف شدن کدام یک از نیازهایشان حاضر هستند پول پرداخت کنند.

دومین راه مارکتینگ موفق، تغییر دادن قیمت ها می باشد. شما می توانید با قیمت گذاری مناسب بر روی محصولات و خدماتی که در توان خرید مشتریان است بازار جدیدی به وجود آورید. هر چه هزینه های تولید کمتر باشد، قیمت عرضه محصولات نیز می تواند کاهش پیدا کند.

سومین روش، سازگار کردن خود و سازمان با شرایط واقعی اجتماعی و اقتصادی مشتری می باشد.

و در آخر به مشتریان ارزش واقعی تحویل دهید. یعنی مشتری پس از خرید و دریافت محصولات اطمینان داشته باشد که در صورت به وجود آمدن مشکل، شما محصولات خود را پشتیبانی می کنید. به نوعی ارزش واقعی همان گارانتی محصولات می باشد. به این شیوه شما خیال مشتری را از کیفیت محصولات خود مطمئن می سازید.

 


منابع:

https://www.culturepartnership.eu/en/publishing/marketing/the-3ms-of-marketing

https://myassignmenthelp.com/free-samples/marketing-strategy-and-plan-for-3m-safety