تاثیرات رفتار سازمانی بر سازمان ها
تاثیرات رفتار سازمانی بر سازمان ها
*تاثیرات رفتار سازمانی بر سازمان ها*

مطالعه رفتار سازمانی باعث می شود تا مدیران سازمان بتوانند درک بهتری نسبت به رفتار اعضای داخل سازمان پیدا کنند. این موضوع باعث می شود تا سازمان پیشرفت بیشتری داشته باشد. در واقع سازمان ها می توانند با استفاده از علم رفتار سازمانی عملکرد بهتری در جهت تحقق اهدافشان داشته باشند.

مدیریت رفتار سازمانی به سازمان کمک می کند تا با ایجاد انگیزه در کارمندان سازمان، حس صمیمیت بین اعضا و در فضای کاری به وجود آید. افکار و رفتار کارکنان  اصلاح شود و در نتیجه توسعه فردی سازمان بهبود پیدا نماید.

تاثیر رفتار سازمانی بر مدیریت زمان

هنگامی که کارمندان از اهداف سازمان شناخت پیدا می کنند، برای دستیابی راحت تر به این اهداف برنامه ریزی می کنند و زمان را مدیریت می نمایند. در واقع با برنامه ریزی نمودن، یک بازه زمانی برای پیشرفت مرحله به مرحله کار تعیین می شود. این موضوع به سازمان کمک می کند تا به اهداف خود دست پیدا کند.

به همین منظور مدیران وظایف سازمان را بین بخش های مختلف تقسیم می نماید. سپس بر اساس آن وظایف، یک بازه زمانی متناسب با آنها تعیین می نماید تا کارمندان در آن بازه به وظایف خود عمل نمایند. علاوه بر آن مدیران قابل، برنامه های سازمان را بر اساس روش های استاندارد و اصولی کسب و کار، طراحی می نماید.

رفتار سازمانی به مدیریت زمان در انجام وظایف کمک می نماید.
*رفتار سازمانی به مدیریت زمان در انجام وظایف کمک می نماید*

تاثیر رفتار سازمانی بر توسعه حرفه ای

هنگامی که مدیران سازمان رفتارهای مختلف و متفاوت کارکنان را مشاهده می نمایند و علت بروز رفتارهای منفی آنان را شناسایی می کنند، توانایی جهت دهی به رفتار و افکار آنان را در سمت و سویی مناسب و درست پیدا می کنند.

جایگاه هر یک از افراد در سازمان مشخص است و قوانین سازمانی برای تمامی آنها به صورت یکسان عمل می کند. همین موضوع باعث می شود تا رفتار کارکنان و مشتریان سازمان در چارچوبی خاص قرار بگیرد.

تاثیر رفتار سازمانی بر درک بهتر سازمان و اعضای سازمان

وقتی کارمندان سازمان و مدیران سازمان درک بهتری از یکدیگر داشته باشند، می توانند ارتباطی دوستانه با هم برقرار کنند. همین موضوع باعث می شود تا فضای سازمان صمیمانه تر گردد و محیط کاری مساعدتر شود.

تحقیق و مطالعه در مورد موضوعاتی که به رفتار سازمانی مربوط می شود، به مدیران کمک می کند تا بتوانند عواملی را که رفتارهای مختلف در سازمان را شکل می دهند، شناسایی نمایند. سپس با استفاده کردن از استراتژی ها و روش های مختلف به کنترل رفتارهایی بپردازند که به سازمان آسیب وارد می نمایند. در مقابل نیز رفتارهایی را تقویت کنند که سبب بهبود و پیشرفت سازمان می شود.

رفتار سازمانی کمک می کند تا اعضای سازمان نسبت به هم درک بهتری داشته باشند.
*رفتار سازمانی کمک می کند تا اعضای سازمان نسبت به هم درک بهتری داشته باشند*

تاثیر رفتار سازمانی بر استفاده اثربخش از منابع انسانی

مدیران می توانند با شناخت پیدا کردن نسبت به رفتارهای سازمانی، کارمندان و زیردستان در سازمان خود را به خوبی مدیریت کنند. این شناخت کمک می کند تا مدیران بتوانند الهام بخش کارکنان خود باشند و در آنها ایجاد انگیزه نمایند تا به این صورت بهره وری آنها را افزایش دهند و به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

در واقع دانش و آگاهی در مورد رفتار سازمانی به مدیران در تحلیل و درک کامل رفتار و طبع اعضای شاغل در سازمان کمک شایانی می نماید.

تاثیر رفتار سازمانی بر انگیزه کارمندان

منابع انسانی هر سازمانی نقش مهمی در دستیابی آن سازمان به اهدافش دارد. تمامی انسان ها نیز از لحاظ طبیعت رفتاری و حالات روانی با هم تفاوت دارند.  شناخت پیدا کردن نسبت به این رفتارها سبب می گردد تا مدیران بتوانند روش و ابزارهای انگیزشی متناسب با هر خلق و خویی را به کار گیرند، و به این وسیله انگیزه ای مضاعف در کارمندان خود ایجاد نماید. در مقابل نیز کارمندان سازمان عملکرد بهتری از خود ارائه می دهند.

تاثیر رفتار سازمانی بر پیش بینی و کنترل رفتار اعضای سازمان

یکی از اصلی ترین و مهمترین تاثیرات مطالعه و بررسی رفتار سازمانی، پیش بینی و کنترل رفتار افراد سازمان است. از همین رو مدیریت رفتار سازمانی برای دانشجویان مدیریت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به مدیران آینده در زمینه شغلی خود کمک شایانی مینماید.

مطالعه نظریه های مختلف رفتار سازمان به این افراد کمک می کند تا مدیران آینده سازمان ها از این نظریه ها در جای مناسب استفاده نمایند تا بیشترین بهره وری و اثربخشی را به همراه داشته باشد.

کنترل و پیش بینی رفتار اعضای سازمان از تاثیرات رفتار سازمانی است.
*کنترل و پیش بینی رفتار اعضای سازمان از تاثیرات رفتار سازمانی است*

تاثیر رفتار سازمانی بر بهبود روابط کاری در سازمان

این دانش در پیش بینی رفتار افراد در آینده، درک علت ریشه ای مشکلات رفتاری کارمندان سازمان و کنترل نمودن نتایج زیان بار و منفی این رفتارها تاثیر به سزایی دارد. به همین خاطر مدیران از طریق مدیریت رفتارهای سازمانی از نتایج منفی و مثبت رفتار اعضای سازمان آگاه می شوند. این آگاهی به آنها کمک می کند تا با کارمندان خود روابطی نزدیک تر برقرار سازند و رابطه دوستانه خود را با آنها حفظ نمایند. در نتیجه فضای هماهنگ، آرام و متوازنی بر سازمان حاکم می شود.

تاثیر رفتار سازمانی مثبت گرا بر نگرش اعضای سازمان نسبت به تغییرات

در سال های اخیر مفهوم نوینی از رفتار سازمانی مورد توجه محققان و پژوهشگران علم مدیریت قرار گرفته است. این مفهوم نوین، رفتار سازمانی مثبت گرا است. در واقع این نوع نگرش با ظهور روانشناسی مثبت گرا وارد سازمان ها گشته است و یک بینش جدید را به وجود آورده است.

این نوع رفتارهای سازمانی یک نوع مزیت رقابتی به حساب می آیند که به وسیله سرمایه گذاری روی منابع انسانی بروز پیدا می کنند. در نتیجه مدیران سازمان ها باید در برابر محیط متغیر خارجی منعطف و سازگار عمل کنند و همچنین باید قادر باشند تا مشکلات را تشخیص دهند و برنامه های تغییر را به کار گیرند. چرا که تحول پر شتاب زندگی بشر، سازمان ها را مجبور می سازد تا برای بقا و پویایی خود به شکل مستمر تغییر کنند و خود را با آن تطبیق دهند.

مدیران سازمان ها می توانند توسط رفتار سازمانی مثبت گرا نگرش مثبتی را برای کارمندان خود در برابر تغییر ایجاد نمایند، تا به این صورت اعضای سازمان بتوانند با دید بهتر و بازتری تغییرات سازمانی را بپذیرند و عملکرد خود را با این تغییرات هماهنگ سازند و حتی نوآوری هایی در این زمینه به عمل آورند.

یکی از مفاهیم جدید مطرح شده در علم مدیریت، رفتار سازمانی مثبت گرا می باشد.
*یکی از مفاهیم جدید مطرح شده در علم مدیریت، رفتار سازمانی مثبت گرا می باشد*

منابع:

https://www.researchgate.net/publication/320162716_ACCENTUATING_THE_POSITIVE_ORGANIZATIONAL_BEHAVIOUR_AND_WORK_ENGAGEMENT_CONCEPTS_TOWARDS_JOB_PERFORMANCE_QUALITY_OF_PUBLIC_SECTOR_STAFF_IN_WILAYAH_PERSEKUTUAN_PUTRAJAYA

https://smallbusiness.chron.com/impacts-organizational-behavior-business-48407.html

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02845/full


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *