استراتژی پورتفولیو چیست؟

استراتژی پورتفولیو چیست؟

پیش از آنکه با استراتژی پورتفولیو آشنا شویم، باید بدانیم پورتفولیو یعنی چه و چیست. در واقع پورتفولیو مفهومی است که در بازاریابی و مدیریت سرمایه کاربرد زیادی دارد. چگونگی انتخاب، مدیریت و شیوه چینش آن در پیشرفت سازمان ها و کسب و کارها تاثیر زیادی دارد.

به مجموعه ای از پروژه ها، محصولات، برنامه ها، تولیدات و کارهای یک کسب و کار که همگی در کنار هم مدیریت می گردند و هدف یکسان و مشترکی را پیگیری می کنند، پورتفولیو گفته می شود. به بیان بهتر وقتی چند جزء در کنار هم قرار می گیرند و هدف اقتصادی خاصی دارند و به صورت یک پکیج ارائه می شوند یک پورتفولیو تشکیل شده است، خواه این اجزا سهام هایی به منظور سرمایه گذاری باشد، یا محصول یا پروژه های یک سازمان بزرگ باشند.

حال که با مفهوم پورتفولیو آشنا شدیم، به سراغ تعریف استراتژی پورتفولیو می رویم. این استراتژی ها مجموعه ای از سرمایه گذاری می باشند که در نهایت به بیشترین سود منتهی می شوند. در این استراتژی مراکز اصلی سازمان به مثابه یک بانکدار داخلی تلقی می شوند و مدیران ارشد، خطوط تولید و واحدهای تجاری سازمان را به عنوان سرمایه گذاری می بینند و انتظار دارند که بیشترین سود را داشته باشند. به همین خاطر مدیر سازمان تلاش می کند واحدهای تجاری و خطوط تولید را طوری به کار گیرد  که حداکثر سود را برای سازمان به وجود آورند.

استراتژی پورتفولیو مجموعه ای از سرمایه گذاری ها می باشد که در نهایت به حداکثر سود منجر می شود.

استراتژی پورتفولیو مجموعه ای از سرمایه گذاری ها می باشد که در نهایت به حداکثر سود منجر می شود.

ویژگی های استراتژی پورتفولیو

  • متنوع سازی: در این استراتژی متنوع سازی در سبد سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ویژگی متنوع سازی در استراتژی پورتفولیو سبب می شود که هنگامی که یک محصول، دارایی یا سهمی که در حال سقوط است، دارایی یا سهم دیگری این کمبود را جبران نماید و باعث جلوگیری از سقوط بیشتر سرمایه شود. مدیران اجرایی برای دستیابی به این هدف باید تحقیقات گسترده ای در مورد چندین سازمان برتر در هر صنعت انجام دهند و گزارش های تحلیلی و مالی آنها را بررسی کنند تا از چشم انداز مالی آن سازمان درک درستی پیدا کنند.
  • بتا در مفهوم پورتفولیو: بتا معیاری است که میزان خطرات و ریسک احتمالی در سرمایه گذاری را می سنجد. یعنی هر مقدار میزان بتا پایین باشد، درصد ریسک نیز کمتر خواهد بود و میزان سوددهی و بازدهی نیز پایین می آید. این استراتژی برای سرمایه گذاری، روشی مطمئن به حساب می آید. سهامی که بتای بالایی داشته باشد، ثبات نخواهد داشت.
  • جبران ریسک: هیچ کس حاضر نیست سرمایه خود را در جایی سرمایه گذاری کند که ثبات ندارد. با این وجود ریسک کردن نیز در بعضی مواقع مفید است. اما به این شرط که راهی برای جبران آن وجود داشته باشد. مثلا سهام پر بتایی را تصور کنید که چشم انداز آن بازدهی بالا است، در این مواقع باید سبد یک سهم با ریسک پایین را به منظور جبران ریسک سهم قبلی در نظر گرفت.
در به کارگیری استراتژی پورتفولیو گاهی ریسک کردن لازم است.

در به کارگیری استراتژی پورتفولیو گاهی ریسک کردن لازم است.

  • میزان بازدهی: مشخص نمودن میزان بازدهی سهام ها از ویژگی های مهم یک استراتژی پورتفولیو کارآمد است. به همین خاطر هر سهام را باید به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل و ارزیابی کرد و میزان بازدهی آنها را در یک بازه زمانی مشخص، معلوم نمود.
  • سرمایه گذاری های منظم: سرمایه گذاری های منظم موجب تقویت استراتژی پورتفولیو می شود. این کار کمک می کند تا ذینفعان سازمان در بلند مدت سود بیشتری کسب کنند. همچنین باعث می شود سرمایه گذار نظم و انضباط بیشتری پیدا کند.
  • ایجاد وزن و درصد مناسب برای هر سهم: سرمایه گذاران به منظور یک سرمایه گذاری اصولی و مطمئن، باید دارایی خود را به عنوان سهامی خاص و با میزان خاصی، سرمایه گذاری نمایند. همین موضوع سبب می گردد که ریسک کار کاهش پیدا کند و نتیجه بهتری به دست آید.
  • صرفه جویی در هزینه ها: به کارگیری مناسب استراتژی های پورتفولیو کمک می کند تا سازمان و سرمایه گذاران آن با کمترین هزینه به اهداف مورد نظر خود که سود بیشتر می باشد، برسند.

اهداف استراتژی پورتفولیو

از اهداف این استراتژی حفظ امنیت سرمایه گذاری است، بدون اینکه عوامل دیگر را در نظر بگیرند. هدف بعدی سبد کاهش خطر می باشد. هدف از مدیریت به این شیوه و سبد خرید این است که از انعطاف پذیری موجود در سبد سرمایه گذاری اطمینان حاصل شود.

شاید مهمترین هدف این استراتژی و مدیریت به این سبک، ارائه نمودن بازدهی پایدار باشد. همچنین مدیرانی که این استراتژی را به کار می بندد، می خواهند از فرصت های خوب بهترین بهره برداری را داشته باشند.

هدف بعدی از به کارگیری این استراتژی به حداقل رساندن بار مالیاتی می باشد.

حفظ امنیت سرمایه گذاری از اهداف استراتژی پورتفولیو است.

حفظ امنیت سرمایه گذاری از اهداف استراتژی پورتفولیو است.

چگونگی طراحی استراتژی پورتفولیو

امروزه طراحی استراتژی پورتفولیو برای پیشرفت همه سازمان ها و سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این استراتژی رشد فردی و گروهی را تضمین خواهد کرد. طراحی این استراتژی بسته به انواع آن با هم فرق می کند. به همین دلیل برای ساخت یک پورتفولیو باید با در نظر گرفتن نوع آن از طراحی خاصی استفاده کرد که متناسب با آن باشد.

مدیریت استراتژی پورتفولیو

این نوع از مدیریت، یک یا چند استراتژی پورتفولیو را به صورت متمرکز اداره می کند که مراحل آن عبارتند از:

  • شناسایی
  • اولویت بندی
  • تفویض اختیار
  • مدیریت
  • کنترل پروژه ها

مدیران تلاش می کنند تا تضادهای موجود در بین طرح ها و پروژه ها را تعدیل کنند. سپس به تخصیص منابع مالی و انسانی سازمان بر اساس ظرفیت ها و اولویت های سازمان بپردازند. به این صورت سود حاصل از این فرایند را تخمین می زنند.

مدیران به روش های زیر روی استراتژی های پورتفولیو نظارت می نمایند.

  • این مدیران نقش اصلی را در اولویت بندی پروژه ایفا می کنند و وجود توازن بین اجزا را تضمین می کنند و آنها را نوعی تنظیم می کنند که در راستای اهداف استراتژیک قرار بگیرند.
  • استراتژی پورتفولیو را به موقع ارزیابی می کنند و عملکرد اجزا را به ذینفعان و سرمایه گذاران اصلی ارائه می کنند و مسائل و ریسک هایی که در این مسیر وجود دارد رو خیلی زود شناسایی می کنند و این موضوع روی عملکردشان تاثیر خواهد گذاشت.
  • ارزشی که از طریق ابزارهای سرمایه گذاری برای سازمان به وجود آمده است را می سنجند. ارزش ها شامل نرخ بازگشت سرمایه، مدت زمان باز پس دادن سرمایه و ارزش خالص فعلی می شوند.
مدیران با استفاده از استراتژی پورتفولیو سوددهی سازمان را به حداکثز می رسانند.

مدیران با استفاده از استراتژی پورتفولیو سوددهی سازمان را به حداکثز می رسانند.


منابع:

https://budgeting.thenest.com/characteristics-efficient-portfolio-24573.html

استاندارد مدیریت پورتفولیو، به ترجمه سیامک حاجی یخچالی